Apakah yang dimaksudkan dengan Gene Bank?

Apakah yang dimaksudkan dengan Gene Bank?

Terdapat beratus-ratus spesies haiwan terancam di dunia sekarang, diancam oleh keadaan yang disebabkan oleh eksploitasi manusia dan pencemaran. Dengan menggunakan bank-bank gen, kita menyambung gen sekarang, dan mudah-mudahan mencipta mereka melalui pengklonan kemudian, apabila sains mengambil langkah-langkah seterusnya dan anda akan mencari cara-cara untuk berbuat demikian. Sehingga itu, ia adalah penting bahawa kita mampu untuk menyimpan gen ini. Bukan sahaja gen haiwan terancam, tumbuh-tumbuhan terancam juga, pelbagai spesies tanaman tercabut.

Bank gen telah diiktiraf sebagai sangat penting; mereka wujud untuk beberapa tahun sekarang dan terletak di bahagian yang berlainan di dunia. Bank-bank ini tidak hanya menawarkan pemeliharaan DNA, mereka juga membantu saintis untuk mengkaji alam semula jadi, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Penyelidik mengumpul sampel genetik daripada tumbuh-tumbuhan dan haiwan dan menyimpan mereka seperti bank. Gen organisma hidup adalah rangka tindakan, yang DNA yang wujud di dalam setiap sel. Dengan betul pembekuan bahan DNA, pelan induk dapat dikekalkan untuk masa depan. Benih dipelihara dan disimpan boleh dimiliki tanaman makanan, atau untuk spesies yang jarang berlaku, semua disimpan untuk melindungi biodiversiti. Koleksi biji benih atau lain-lain jenis bahan genetik juga disimpan untuk digunakan dalam pertanian, dalam bidang perubatan, kejuruteraan genetik, dan lain-lain

Bank gen memulihara sumber genetik, sama ada dari tumbuh-tumbuhan atau haiwan. Dalam tumbuh-tumbuhan, benih dikumpulkan dan diisi, atau luka dari pokok yang diambil dan dibekukan, sementara sperma dan telur yang diambil dari binatang dan disimpan di dalam penyejuk beku saiz zoologi.

Bank gen perlu melakukan beberapa operasi; mereka perlu untuk mengumpul sumber-sumber genetik dan dapat conservate mereka untuk masa yang lama. Mereka bertindak sebagai repositori untuk bahan yang dikumpul. Bank-bank ini juga perlu memantau bahawa koleksi sampel yang sedia ada dikekalkan dalam keadaan yang baik, mengikut piawaian. Bahan genetik perlu dinilai secara berkala untuk pemuliharaan kualiti yang terbaik. Semua maklumat yang perlu direkodkan dalam pangkalan data, oleh itu sistem maklumat tertentu perlu digunakan. Dalam jenis ini bank-bank, koleksi sampel perlu didokumentasikan dengan baik; untuk mencapai itu, sistem maklumat yang digunakan oleh bank-bank untuk data kedai. Syarikat khusus dalam keperluan bio-perbankan yang akan dipilih untuk penyimpanan sampel dan dapatan semula operasi terbaik.

Dalam bank gen, sampel diawasi secara berterusan untuk memanjangkan jangka hayat mereka untuk seberapa lama yang boleh; cara ini, kualiti dipastikan. Secara berkala, tumbuh-tumbuhan perlu dijana semula; mereka perlu ditanam keluar dan benih baru dituai, jika tidak mencuba hidangan binasa, walaupun mereka disimpan dalam keadaan yang terbaik.

Ramalan adalah bahawa bank-bank gen mungkin menjadi semakin digunakan, mengikut peningkatan dalam kadar kepupusan spesis Bumi; biodiversiti perlu dilindungi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar