Apakah Biofeedback?

Apakah Biofeedback?

Dari masa ke masa, badan manusia telah membangunkan keupayaan untuk mengawal dirinya tanpa memerlukan kehadiran berterusan minda sedar. Aktiviti bawah sedar seperti paluan tengah-tengah pernafasan paru-paru boleh dilakukan tanpa minda perlu aktif akan mereka berlaku. Ini adalah sebahagian besarnya ukuran pemeliharaan diri sendiri; ia membebaskan kesedaran dapat bebas melibatkan diri dalam pemikiran yang lebih tinggi, dan juga membolehkan kita untuk terus hidup kesilapan lama kesedaran seperti tidur.

Idea di sebalik biofeedback adalah mudah: dengan mengajar diri kita sendiri bagaimana untuk memanfaatkan sebahagian daripada otak kita itu bertanggungjawab untuk mengekalkan semua fungsi asas badan kita, kita boleh menjadi lebih selaras dengan apa yang membuat mereka berjalan di puncak mereka. Dengan belajar untuk mendengar dan membaca "output biologi" badan kita menjana dalam operasi normal, kita boleh belajar untuk mengawal aspek-aspek tertentu daripada diri kita sendiri yang biasanya tidak boleh diakses kepada kami. Perkara-perkara seperti output ilham, pemantauan suhu kulit dan tekanan darah, dan menggunakan Tabiat bernafas lebih baik semua boleh diletakkan di bawah kawalan langsung dan sedar, dan teori berjalan dengan memberi perhatian lebih dekat dengan apa yang badan kita katakan kepada kami, kami boleh memberi masa lebih mudah menggunakan mereka untuk melawan penyakit dan kesihatan yang buruk.

Biasanya, satu-satunya cara untuk pergi tentang mencapai ini adalah melalui penggunaan peralatan perubatan yang sangat sensitif. Menggunakan monitor jantung, dan peranti yang mengukur perkara seperti ketegangan otot dan manifestasi fizikal yang lain tekanan, profesional perubatan boleh membantu pesakit mereka untuk benar-benar melihat gambaran visual keadaan mental mereka. Perkara seperti impuls elektrik semula jadi kulit, dan pengedaran suhu badan ke atas pelbagai bidang badan juga diukur. Tiap-tiap sekeping data menghasilkan maklumat yang berguna, tetapi aspek-aspek sesi biofeedback yang profesional perubatan boleh memilih untuk memberi tumpuan kepada sebahagian besar akan banyak bergantung kepada apa yang menimpa pesakit.

Jika matlamat itu, sebagai contoh, adalah untuk menurunkan tekanan darah pesakit ke tahap yang lebih sihat, sesi biofeedback boleh digunakan untuk mengukur apa yang tahap bersantai dan melepaskan tekanan diperlukan di pihak pesakit dapat mencapai keputusan yang sesuai. Ini membolehkan pesakit perubatan untuk mempunyai hubungan yang lebih lebih ditala dengan badan-badan mereka, kerana mereka akan tahu bagaimana mereka akan bertindak balas terhadap tahap tertentu tekanan luar dan rangsangan.

Peralatan yang diperlukan untuk mengukur biofeedback akan bergantung kepada apa aspek kesihatan pesakit pemeriksa ingin menyesuaikan diri. Secara keseluruhannya, apabila peralatan itu di tempat, selebihnya adalah kebanyakannya percubaan dan kesilapan. Pesakit berjalan melalui satu siri keseluruhan emosi dan fizikal, dan data yang yang dihasilkan memberi mereka apa yang mereka perlukan untuk datang ke penentuan yang munasabah yang aspek kehidupan mereka boleh menyebabkan mereka mengalami gangguan yang berkaitan dengan tekanan, untuk mereka boleh membuat pelarasan yang betul untuk masa depan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar